Betekenisvol lesgeven met de inzet van Educatieve Technologie.
Over les

Samen werken aan Digitale Geletterdheid

Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk? Hoe kom je tot een goede en passende aanpak van het digitaal geletterd maken van je studenten, met optimaal rendement van je IT-middelen? En hoe zorg je ervoor dat je leerkrachten beschikken over de competenties om het allemaal uit te voeren?

Samen gaan we in 3 lessen een start hiermee maken.

Maar wat is nu eigenlijk digitale geletterdheid?

Digitale geletterdheid is de vaardigheid om effectief en verantwoord te communiceren, informatie te zoeken, te verwerken en te gebruiken, en problemen op te lossen met behulp van digitale technologie. Het omvat ook de kennis en begrip van de technologie zelf, evenals van de sociale en culturele context waarin deze technologie wordt gebruikt.

Zoals in het artikel: van Deursen, A. J. A. M., & van Dijk, J. A. G. M. (2014). beschreven in The International Journal of Information and Learning Technology, kan digitale geletterdheid kan worden onderverdeeld in vijf domeinen: informatievaardigheden, communicatievaardigheden, problemoplossingsvaardigheden, technologievaardigheden en digitale burgerzin. Dit artikel benadrukt ook dat digitale geletterdheid niet alleen de technische vaardigheden omvat, maar ook de vaardigheden om te navigeren in de digitale wereld en omgaan met de sociale en ethische implicaties ervan.

Een ander artikel: Voogt, J., & Pareja Roblin, N. (2012). 21st century skills. Discussie over de invoering van 21e-eeuwse vaardigheden in het onderwijs. Netherlands: SLO., stelt dat digitale geletterdheid een integraal onderdeel is van een bredere 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, samenwerking, kritisch denken en probleemoplossing. Dit artikel benadrukt dat digitale geletterdheid niet alleen relevant is voor studenten, maar ook voor leraren, ouders en andere leden van de samenleving.

In samenvatting, digitale geletterdheid is de vaardigheid om effectief en verantwoord te communiceren, informatie te zoeken, te verwerken en te gebruiken, en problemen op te lossen met behulp van digitale technologie. Het omvat ook de kennis en begrip van de technologie zelf, evenals van de sociale en culturele context waarin deze technologie wordt gebruikt.

  1. Introductie tot digitale geletterdheid: Wat is digitale geletterdheid en waarom is het belangrijk?
    • Digitale geletterdheid is de vaardigheid om effectief, efficiënt en doelgericht te communiceren met digitale technologieën. Het omvat ook het begrijpen en gebruiken van digitale technologieën om informatie te verzamelen, te analyseren en te creëren. Het is belangrijk omdat digitale technologieën steeds vaker worden gebruikt in onze dagelijkse activiteiten en de arbeidsmarkt, en digitale geletterdheid is noodzakelijk om deel te nemen aan de digitale samenleving en om succesvol te zijn in een aantal beroepen. Het helpt ook om de digitale kloof te overbruggen en iedereen de kans te geven om deel te nemen en te profiteren van digitale technologieën.
  2. Basiskennis van technologie: Hoe werkt de technologie die we dagelijks gebruiken, zoals computers, internet en mobiele apparaten.
  3. Informatievaardigheden: Hoe zoek, analyseer, beoordeel en gebruik je informatie die je online vindt?
    • Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om informatie die je online vindt te zoeken, analyseren, beoordelen en gebruiken:
    • Zoeken: Gebruik zoektermen die specifiek zijn voor wat je zoekt, en gebruik zoekmachines en databases om informatie te vinden.
    • Analyseren: Lees de informatie aandachtig en bekijk het in verschillende contexten. Zorg ervoor dat je begrijpt wat er wordt gezegd en of het relevant is voor je onderzoek.
    • Beoordelen: Bekijk de bron van de informatie en beoordeel de betrouwbaarheid ervan. Let op de datum van publicatie en of de auteur een expert is op het gebied.
    • Gebruiken: Gebruik de informatie die je hebt gevonden en geanalyseerd om je eigen ideeën te ontwikkelen en te onderbouwen. Vermeld altijd de bronnen waar je de informatie vandaan hebt gehaald, zodat anderen de informatie kunnen controleren.
  4. Communicatievaardigheden: Hoe gebruik je verschillende digitale communicatiekanalen, zoals e-mail, sociale media en instant messaging, op een veilige, effectieve en professionele manier?
    • Er zijn een aantal stappen die u kunt nemen om veilig, effectief en professioneel te communiceren via digitale kanalen, zoals e-mail, sociale media en instant messaging:
    • Zorg ervoor dat uw apparaat is beveiligd met een sterk wachtwoord en up-to-date beveiligingssoftware.
    • Zorg ervoor dat uw e-mails altijd professioneel zijn, met juiste spelling en grammatica, en niets persoonlijks of vertrouwelijks bevatten.
    • Gebruik beveiligde instant messaging-tools die eind-tot-eind-versleuteling ondersteunen.
    • Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke informatie op sociale media.
    • Denk twee keer na voordat u iets post of verstuurt, en let op hoe uw woorden kunnen worden geïnterpreteerd.
    • Zorg ervoor dat u de privacy-instellingen op uw sociale media-accounts bekijkt en aanpast zodat alleen de juiste personen toegang hebben tot uw informatie.
    • Volg de richtlijnen van uw organisatie voor digitale communicatie.
    • Respecteer de privacy van andere mensen en deel geen informatie over hen zonder hun toestemming.
  5. Creatieve vaardigheden: Hoe gebruik je digitale tools, zoals beeld- en geluidsbewerking, om jouw creativiteit te uiten?
    • Er zijn veel digitale tools beschikbaar voor beeld- en geluidsbewerking die u kunt gebruiken om uw creativiteit te uiten. Hier zijn een paar voorbeelden:
    • Beeldbewerking: U kunt software zoals Adobe Photoshop of GIMP gebruiken om foto’s te bewerken en aan te passen. U kunt bijvoorbeeld kleuren aanpassen, objecten verwijderen of toevoegen, en effecten toepassen.
    • Geluidsbewerking: U kunt software zoals Adobe Audition of Audacity gebruiken om geluiden te bewerken en aan te passen. U kunt bijvoorbeeld volume aanpassen, ruis verwijderen, en effecten toepassen.
    • Video-bewerking: U kunt software zoals Adobe Premiere Pro of Final Cut Pro gebruiken om video’s te bewerken. U kunt bijvoorbeeld scènes knippen, toevoegen, of verwijderen, audio aanpassen, effecten toepassen, en meer.
    • Het is belangrijk om te weten dat de meeste van deze software een leercurve heeft, dus wees niet ontmoedigd als het even duurt voordat u de technieken onder de knie krijgt. Experimenteren en spelen met de verschillende tools en functies is de beste manier om uw creativiteit te ontdekken en te uiten.
  6. TPACK: Wat is TPACK en hoe kan het worden toegepast in het onderwijs? Hoe kunt u technologie, inhoud en pedagogiek integreren in uw lesontwerp?
    • TPACK is een afkorting voor Technological Pedagogical Content Knowledge. Het is een concept dat beschrijft hoe leraren technologie, inhoud en pedagogiek integreren in hun lesontwerp. Het idee is dat leraren niet alleen vaardig moeten zijn in hun inhoudsgebied, maar ook in hoe ze technologie kunnen gebruiken om die inhoud te onderwijzen en hoe ze pedagogiek kunnen gebruiken om leerlingen te betrekken bij de inhoud.
    • Om technologie, inhoud en pedagogiek te integreren in uw lesontwerp, kunt u de volgende stappen volgen:
    • Identificeer de inhoud die u wilt onderwijzen en de leerdoelen die u wilt bereiken.
    • Bepaal welke technologieën geschikt zijn voor het onderwijzen van die inhoud en welke pedagogische strategieën het meest effectief zijn voor het bereiken van de leerdoelen.
    • Integreer de technologie en pedagogie in uw lesontwerp op een manier die de inhoud ondersteunt en de leerlingen betrekt.
    • Evalueer de effectiviteit van uw lesontwerp en pas het aan waar nodig.
    • Het is belangrijk om te benadrukken dat de technologie slechts een middel is voor de pedagogie en inhoud en niet het doel op zich moet zijn. Het gaat erom dat de technologie toegevoegde waarde biedt voor de inhoud en pedagogie.
  7. Case-studies en praktijkvoorbeelden: Praktische toepassingen van digitale geletterdheid en TPACK in de klas.
    • Er zijn veel manieren waarop digitale geletterdheid en TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) toegepast kunnen worden in de klas. Hier zijn een paar voorbeelden:
    • Digitale geletterdheid: Leerlingen leren hoe ze op een veilige en verantwoorde manier met digitale technologieën kunnen werken. Dit kan bijvoorbeeld door hen te leren hoe ze effectief kunnen zoeken naar informatie op het internet, of door hen te leren hoe ze sociale media op een verantwoorde manier kunnen gebruiken.
    • TPACK: Leerlingen leren hoe ze technologie kunnen gebruiken om hun leerproces te ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door hen te leren hoe ze online tools kunnen gebruiken om samen te werken aan een project, of door hen te leren hoe ze digitale presentaties kunnen maken om hun leerresultaten te presenteren.
    • Digitale geletterdheid en TPACK: Leerlingen leren hoe ze technologie kunnen gebruiken om hun digitale geletterdheid te verbeteren. Bijvoorbeeld, door te leren hoe ze effectief kunnen zoeken naar informatie op het internet, en hoe ze deze informatie kunnen gebruiken om hun leerresultaten te verbeteren.
  8. Reflectie en zelfevaluatie: Hoe kunt u uw eigen digitale vaardigheden evalueren en verbeteren?
    • Er zijn verschillende manieren om uw digitale vaardigheden te evalueren en te verbeteren:
    • Neem deel aan online cursussen of trainingen om nieuwe vaardigheden te leren of bestaande vaardigheden te verfijnen.
    • Doe online tests en quizzes om uw kennis van specifieke onderwerpen te meten.
    • Zoek naar feedback van collega’s, superieuren of mentoren om te zien waar u zich kunt verbeteren.
    • Experimenteer met nieuwe software en technologieën om uw vaardigheden te verbeteren.
    • Volg experts in uw veld op sociale media en lees hun blogs om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen.
    • Deel uw eigen kennis en vaardigheden met anderen door bijvoorbeeld een blog te starten of een presentatie te geven.
Oefenbestanden
Kennisnet-Handboek-digitale-geletterdheid-2021-2022.pdf
Grootte: 7,26 MB