Het TPACK-model is een raamwerk dat wordt gebruikt in het onderwijs om de complexe relatie tussen technologische, pedagogische en inhoudelijke kennis van docenten te begrijpen. Volgens Mishra en Koehler (2006) is het gebruik van technologie in het onderwijs niet alleen gericht op het vervangen van traditionele lesmethoden, maar ook op het creëren van nieuwe mogelijkheden voor leren en onderwijzen. Ze stellen dat technologie doelbewust moet worden geïntegreerd om studenten te helpen dieper na te denken, kritisch denken te bevorderen en authentieke problemen op te lossen. De drie componenten van het TPACK-model zijn:
-
Technologische kennis (TK): Dit verwijst naar het begrip en de vaardigheden van een docent om technologie effectief te gebruiken in het onderwijs. Het omvat kennis over verschillende technologische tools, apparaten, software en platforms, evenals het begrip van hun functionaliteiten, toepassingen en beperkingen.
https://youtu.be/u05cKGSfqzM -
Pedagogische kennis (PK): Dit verwijst naar het begrip en de vaardigheden van een docent om effectieve pedagogische strategieën te gebruiken om leerdoelen te bereiken. Het omvat kennis over onderwijs- en leertheorieën, didactische methoden, beoordeling en evaluatie, klasmanagement en differentiatie, en de capaciteit om te differentiëren op basis van de behoeften en kenmerken van de leerlingen.
-
Inhoudelijke kennis (CK): Dit verwijst naar het begrip en de vaardigheden van een docent in zijn/haar vakgebied of onderwerp. Het omvat diepgaande kennis over de inhoudelijke concepten, principes, theorieën, best practices en actuele ontwikkelingen in het vakgebied waarin de docent lesgeeft.
De combinatie van deze drie componenten, namelijk technologische kennis (TK), pedagogische kennis (PK) en inhoudelijke kennis (CK), resulteert in de ontwikkeling van Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Dit is het vermogen van docenten om technologie op een effectieve manier te integreren in hun onderwijspraktijk, rekening houdend met de inhoudelijke kennis en de pedagogische behoeften van hun leerlingen.
Hieronder staan een aantal praktische voorbeelden van de inzet van technologie.
- Het bouwen van een website
- Het ontwerpen van een digitale poster
- Het ontwerpen van een logo
- Het bouwen van een prototype van een app
- Het maken van een presentatie
- Het maken van een video