In de wereld van ondernemerschap is sociaal ondernemerschap een opkomend fenomeen. Dit type ondernemerschap richt zich op het oplossen van maatschappelijke problemen door middel van hun bedrijfsvoering. Internationalisering kan hierbij een belangrijke rol spelen bij het vergroten van het bereik en het betreden van nieuwe markten. Vanuit het perspectief van onderwijs kan bijgedragen worden aan het bevorderen van sociaal ondernemerschap en het stimuleren van internationalisering.

In dit artikel zal er gekeken worden naar de rol van internationalisering in het sociaal ondernemerschap vanuit het oogpunt van onderwijs. Er zal besproken worden hoe onderwijs kan bijdragen aan het succes van sociaal ondernemerschap door het aanbieden van gerichte opleidingen en programma’s, het bevorderen van internationale samenwerkingsverbanden en het stimuleren van een internationaal bewustzijn en een gevoel van verantwoordelijkheid. Door samen te werken, kunnen onderwijs en sociaal ondernemerschap bijdragen aan een inclusievere, duurzamere en welvarende toekomst voor iedereen.

Sociaal ondernemerschap is een opkomend fenomeen waarbij ondernemers proberen een maatschappelijk probleem op te lossen door middel van hun bedrijfsvoering. Dit kan variëren van het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot het leveren van duurzame producten en diensten. In dit artikel zullen we kijken naar de rol van internationalisering in het sociaal ondernemerschap vanuit het perspectief van onderwijs.

Internationalisering kan een belangrijke rol spelen in het succes van sociaal ondernemerschap. Het kan ondernemers helpen hun bereik te vergroten en nieuwe markten te betreden, wat op zijn beurt kan leiden tot meer kansen om hun maatschappelijke doelstellingen te bereiken. Onderwijs kan een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van sociaal ondernemerschap en het bevorderen van internationalisering.

Een manier waarop onderwijs kan bijdragen aan het bevorderen van sociaal ondernemerschap is door het aanbieden van opleidingen en programma’s die gericht zijn op sociaal ondernemerschap en het bevorderen van ondernemerschap. Deze opleidingen kunnen studenten helpen de kennis en vaardigheden te verwerven die nodig zijn om succesvol te zijn als sociaal ondernemer en hen helpen begrijpen hoe internationalisering kan bijdragen aan het bereiken van hun doelstellingen.

Bovendien kunnen onderwijsinstellingen samenwerken met sociaal ondernemers om internationale uitwisselingen en samenwerkingsverbanden te bevorderen. Dit kan ondernemers helpen bij het verkennen van nieuwe markten en het uitbreiden van hun netwerk van partners en klanten, waardoor ze hun maatschappelijke impact kunnen vergroten.

Ten slotte kunnen onderwijsinstellingen ook bijdragen aan het bevorderen van een internationaal bewustzijn en een gevoel van verantwoordelijkheid bij studenten en ondernemers. Door het aanbieden van interculturele training en kansen voor interculturele uitwisselingen, kunnen studenten en ondernemers leren omgaan met verschillende culturen en op een inclusieve manier te werken. Dit kan bijdragen aan het bevorderen van een meer inclusieve en duurzame samenleving.

Hoe hebben wij dit aangepakt met onze 11 studenten van de opleiding ‘Retailmedewerker niveau 2’?!

Van zou je dat nu wel doen naar gewoon doen, naar gewoon gedaan!

Dimitri van Dillen

Toen ik vertelde dat wij (Melanie VeltmanAgnes Harsema-Assink & ik) met 11 niveau 2 studenten naar Lesbos zouden vertrekken.. Verklaarden toch nog (tot mijn verbazing) veel mensen ons voor gek. Is dat niet “lastig” met die doelgroep? Ben je niet bang dat daar iets zal gebeuren…. Zou je dat nu wel gaan doen? JA dat gaan wij doen en NEE we zijn niet bang! Het is een prachtige doelgroep die naar onze mening te weinig kansen krijgen om dit soort reisjes te kunnen ondernemen. Dus doe het gewoon en neem ze mee, wees het verschil!

En dan 3 maanden later is het dan zover. Vanavond hadden wij de afsluitende avond van onze grote trip naar Lesbos. Even een korte samenvatting… in november zijn we met een groep van 11 studenten niveau 2 van de opleiding Retailmedewerker naar Griekenland geweest om daar het proces van olijf tot olijfolie mee te maken.

Waarom? Een discussie over waarom een flesje olijfolie zoveel moet kosten tegenwoordig was de aanleiding. Zelf roep ik altijd je moet het gewoon doen… En dus deden wij.

Dit hield in dat de studenten zelf mee mochten maken hoeveel werk het eigenlijk is om olijfolie te maken. Daar hebben de studenten in 5 groepjes gewerkt aan eigen interculturele projecten.

De thema’s die vanavond werden gepresenteerd:

  • Olijfolie maken – Hoe ging het vroeger en hoe gaat dat tegenwoordig in z’n werk (studenten hebben zelf olijven geplukt, verzameld en geperst)
  • Voetbal – Een internationale taal (studenten hebben met een Grieks voetbalelftal meegetraind).
  • Eftalou – Studenten hebben zich letterlijk en figuurlijk laten onderdompelen in geneeskrachtige warmwaterbronnen.
  • Mantamados – Studenten hebben de geschiedenis van de kerk Taxiarchis tot zich genomen. Deze is gewijd aan de Aartsengel Michael.
  • De Sirtaki – Studenten hebben de kunst van de Sirtaki geleerd waarbij er gekeken is naar de verschillen tussen de Hora (Turks) & de Sirtaki.

Kortom, internationalisering kan een belangrijke rol spelen in het succes van sociaal ondernemerschap. Onderwijsinstellingen kunnen bijdragen aan dit succes door het aanbieden van opleidingen en programma’s gericht op sociaal ondernemerschap, het bevorderen van internationale samenwerkingsverbanden en het bevorderen van een internationaal bewustzijn en een gevoel van verantwoordelijkheid. Door samen te werken, kunnen onderwijs en sociaal ondernemerschap bijdragen aan een meer inclusieve, duurzame en welvarende toekomst voor iedereen.

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *