Bartle, E. (2015). Personalised learning: an overview (Discussion paper prepared for Professor Joanne Wright, Deputy Vice-Chancellor (Academic) for the Vice-Chancellor’s Retreat March 23rd […]
Adema,Y., & van Tilburg, I. (2019). Zorgen om morgen: CPB vergrijzingsstudie. Geraadpleegd op 17 juni 2023, van: https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPB-Vergrijzingsstudie-2019-Zorgen-om-morgen.pdf de Wit, I. (2022). De […]
In de gezondheidszorg draait het om het bieden van de best mogelijke zorg aan patiënten, maar het is ook belangrijk om de impact […]
In de wereld van ondernemerschap is sociaal ondernemerschap een opkomend fenomeen. Dit type ondernemerschap richt zich op het oplossen van maatschappelijke problemen door […]
Sinds enkele jaren is er een kentering gaande op de hogeschool Rotterdam (HR) waar het gepersonaliseerd leren betreft. Studenten krijgen steeds meer toegang tot een gepersonaliseerd leeraanbod. Denk aan allerlei vormen van educatieve technologie die de studenten in staat stelt om tijd en plaats onafhankelijk lesstof tot zich te nemen. Daarnaast is het ontsluiten van grote hoeveelheid data door geavanceerdere leerling volgsystemen een nieuwe ontwikkeling. Komend jaar stapt de HR over van Cumlaude Learning op Brightspace. Brightspace zal zowel de studenten als de docenten een veelvoud aan opties bieden om het onderwijs zelfstandig te volgen en gepersonaliseerd vorm te geven. Voor de docent is het mogelijk om de ‘reis’ van de individuele student door het curriculum minutieus te monitoren en daar waar nodig bij te sturen. Het is zelfs zo dat, mits goed ingezet, het systeem waardevolle aanvullingen kan aanbieden op basis van de waargenomen behoefte van de student. Deze ontwikkeling wordt door de belanghebbenden, studenten, docenten, onderwijsinstelling en overheid als positief gezien. Maar is dat wel zo? In een vakgroep overleg van het team onderzoeksvaardigheden en projectmatig samenwerken merkte een collega op: “Gepersonaliseerd leren? Als we niet uitkijken wordt het een LOI cursus”. In deze longread zal worden getracht om vanuit verschillende perspectieven, didactisch, leerpsychologisch en ethisch, een beeld te schetsen over deze ontwikkelingen om uiteindelijk de waarde van gepersonaliseerd onderwijs in het onderwijs aan de HR opleiding verpleegkunde te duiden. Stelling: Gepersonaliseerd leren in het onderwijs verpleegkunde aan de hogeschool Rotterdam is de toekomst.
Welkom in het onderwijs van nu, waar gepersonaliseerd leren steeds meer terrein wint. In deze benadering van onderwijs staat de student centraal en krijgt hij of zij de mogelijkheid om het leerproces op maat te maken, afgestemd op individuele behoeften en capaciteiten. Maar wat is de rol van de docent in deze evoluerende onderwijspraktijk? Hoe verschuift onze rol van traditionele kennisoverdracht naar die van coach en begeleider in een gepersonaliseerde (online) leeromgeving?